Gülay Heijns-Sayin is in 1976 geboren in Rotterdam Zuid als één na jongste van het gezin. Haar ouders zijn enkele jaren daarvoor naar Nederland gekomen om hard te werken en te sparen voor een betere toekomst. De bedoeling is om zo snel mogelijk terug te keren naar Turkije om een mooi huis te bouwen voor het gezin. Het huis is uiteindelijk gebouwd, in 1992 was het klaar. Maar het gezin is gebleven in het huurhuis in de Afrikaanderwijk omdat het opeens toch te ingewikkeld werd. Iedereen weet inmiddels hoe het de eerste generatie gastarbeiders is vergaan. Ze zijn gebleven omwille van de kinderen en om de verbintenis die zij aan zijn gegaan met hun ‘gast’land.
Gülay is opgegroeid in de Afrikaanderwijk waar het een smeltkroes van diverse culturen is. Haar schoolloopbaan verloopt anders dan gedacht, ze raakt afgeleid door allerlei gebeurtenissen om haar heen en school krijgt geen prioriteit. Noodgedwongen gaat ze naar het KMBO waar ze – met weinig inzet – hoge cijfers haalt. Na een korte tijd fulltime te hebben gewerkt bij een supermarkt, ontdekt ze dat haar vrienden zich verder ontwikkelen en zij maar ‘dom’ bij hen afsteekt. Ze merkt dat ze niet mee kan doen met discussies, niet altijd snapt wat anderen bedoelen en bovenal, ze voelt zich ongelukkig en besluit om terug te gaan naar school.
Na het behalen van haar MAVO diploma stroomt ze door naar het VHBO. Ze staat zelf versteld van haar eigen kunnen. Ze kan niet alleen gemakkelijk leren, ze is ook nog erg sociaal en kan het goed vinden met verscheidene subgroepjes op school. Natuurlijk slaagt ze met vlag en wimpel en begint aan de HBO opleiding pedagogiek. Ze sluit zich dat jaar aan bij een groep vrijwilligers die elk jaar een kinderkamp organiseren. Ze haalt veel voldoening uit haar opleiding en vrijwilligerswerk als kampleidster. Ze zet zich 9 jaar in voor het kinderkamp, waarvan 4 jaar als hoofdleidster.
Inmiddels is ze toe aan serieuzere bijbaantjes. Ze werkt ’s nachts in een verslavingszorginstelling in Utrecht, overdag werkt ze op een administratiekantoor. Hiernaast volgt ze haar colleges, neemt deel aan subgroepjes en loopt ze stage. Deze werk- en leefwijze worden kenmerkend voor haar persoon. In 2004 bezegeld ze haar studie met een mooie cijferlijst en begint ze aan haar carrière.
Haar eerste baan na haar studie pedagogiek krijgt ze aangeboden van haar stagebedrijf Bureau Medelanders. Enthousiast en vol passie stort ze zich op het organiseren van inburgeringscursussen. Dit gaat haar goed af en mag daarom als projectleider aan de slag in Roosendaal. Intussen werkt ze ook haar andere interessegebied verder uit, het geven van trainingen. Tijdens haar stage mocht ze al experimenteren met het ontwikkelen van trainingen voor Somalische jongeren en vrouwen in Pendrecht. Ze ontwikkelt een sociale vaardigheidstraining met hiphopelementen om jongeren te interesseren. Ze gebruikt in objectiviteitsoefeningen videoclips van bekende hiphopartiesten, dit sluit goed aan bij de belevingswereld en de training wordt een succes. Voor de vrouwen uit Pendrecht ontwikkeld ze een weerbaarheidstraining en gebruikt voorbeelden uit thuissituaties om de stof begrijpbaar te maken.
Na diverse projecten vindt ze het tijd worden om verder te kijken en een nieuwe uitdaging aan te gaan. Ze gaat aan de slag als preventiemedewerker bij het CVD en samen met haar collega zetten zij de afdeling op. Ze ontwikkelen een programma en geven voorlichting aan diverse instanties over het voorkomen van financiële problematiek. De bijeenkomsten gaan voornamelijk over budgetteren en realistisch omgaan met geld. Tijdens een gesprek met een manager van een andere afdeling krijgt ze spontaan een functie aangeboden. Deze manager is zo enthousiast over Gülay’s aanpak, dat zij graag wil dat zij de pr en marketing regelt van haar afdeling. Kort daarna wordt zij door een andere afdeling gevraagd voor een functie als coördinator voor een dienst die nog vorm gegeven moet worden.
Het kan altijd anders, het kan eigenlijk beter.
Na een personeelswijziging tijdens haar zwangerschapsverlof, zijn er incidenten die niet stroken met Gülay’s arbeidsethos. Ook de inefficiëntie van de afdeling waar zij voor werkt gaat haar steeds meer tegenstaan. Zodra ze voelt dat ze met tegenzin naar haar werk gaat, kiest ze voor zichzelf en zegt haar vaste aanstelling op. Bij Disck Peuter & Co wordt ze aangenomen als kwaliteitsmanager. Al snel vallen alle puzzelstukjes voor Gülay op hun plek. De functie van kwaliteitsmanager is haar op het lijf geschreven. Ze werkt aan het kwaliteitsbeleid, schrijft een pedagogische beleidsplan en vertaalt deze naar werkplannen, zorgt voor deskundigheidsbevordering op de werkvloer, implementeert het gemaakte beleid, ontwikkelt formats voor de inventarisatie van risico’s op de peuterspeelzalen, zet een kwaliteitsteam op, neemt nieuwe medewerkers aan, organiseert samen met de kwaliteitsmanager van de kinderopvang een conferentie voor 350 medewerkers en is verantwoordelijk voor de beleidsdagen.
Helaas gebeurt het onvermijdelijke, haar functie sneuvelt door de bezuinigingen en de komst van de groepen 0. Ze treurt hevig maar kort. Daarna neemt ze zich voor om voor zichzelf te beginnen. Om te doen waar ze goed in is en wat ze erg leuk vind. Heijsa wordt een feit met kwalititeitsmanagement, organisatie en advies als hoofdproducten en -diensten.